Dags för spårkurs!

Hallå hallå!

Nu har fortsättningskursen på spår inriktat mot tävling dragit igång och i söndags hade vi samling ivid Lintjärn ute i Hög. Det var perfekt väder; soligt, men inte för varmt eller för kallt, och rätt vindstilla. Vi är ett roligt gäng som är med på den här kursen och inte mindre än 3 stycken från stallgänget :) Förutom mig och Svea så är Susanne med med Zeb och Kattis och Gizmo, så nu jäklar ska vi träna massor tillsammans! Den här gången lyckades jag dessutom få med mig Johanna. Jag har försökt fått henne att engagera sig lite mer med Henna och kanske börja på nån kurs också och hon blev rätt taggad på att hoppa på en spår- eller lydnadskurs hon också, så det håller jag tummarna för att hon gör! Det är ju så mycket roligare om man har någon att träna med och extra roligt om man är många!

Övriga deltagare på kursen är Lars, Lena & Zorro (en flat) och Cilla & Manne (springerspaniel). Det är så roligt att se andra hundar spåra också.

 Vi har varit rätt sparsamma med spårandet i sommar och mest inriktat oss på lydnaden. Men nu ska vi komma igång igen och det märks inte alls att lilla fröken har haft lite semester från spårskogen! Svea fick ett spår som var ca 200 m långt den här gången. Med två 90° vinklar och två pinnar. Spårt var lagt i tallmoskog med lite kuperad terräng. Hon hittade första pinnen helt utan problem och tog upp den och avlämnade den till mig, vilket jag blev jätte glad för :) Tidigare har hon ibland bara stannat till och nosat lite extra på pinnen och låtit den ligga kvar, men jag vill gärna att hon ska plocka upp den. Sen lade hon sig ner och rullade rätt ordentligt i blåbärsriset och sen tog hon upp spåret igen och fortsatte. Nästa pinne var lagd lite felaktigt.. Spårläggaren hade lagt den alldeles intill ett träd och utanför spårkärnan, så Svea missade den. Men Anneli tog då upp den och kastade den en bit framför Svea så att den hamnade mitt i spåret och då tog hon upp den också. Så det blev lite misslyckat där med sista pinnen och dess placering, men hon fick ju hitta en slutpinne iallafall och hon märkte inte av att den kom dit i efterhand.

På kvällen var vi oerhört trötta! Svea sov som en stock heeela kvällen och hon var rätt nöjd. Häromdagen var vi också ut och spårade lite. La ett spår med ungefär samma upplägg som i söndags och den gången gick det klockrent! Hon tycker verkligen att det är hur kul som helst det här med att vara ute och spåra :)

Ikväll blir det inget spårande för oss, men vi ska sticka iväg till klubben och kika på lydnadstävling. Lisa ska vara med med Focus och Fritz så det ska bli spännande att kolla på :) Sen tänker vi ta ett bad tror jag och göra oss lite fina inför helgen. På lördag är det hundens dag här i stan och en inofficiell utställning på kennelklubben som vi tänkte vara med på.

Det var nog  allt för nu!

Kommentarer
Postat av: Ánn-Britt incirias kennel

SÅ roligt att ni är så aktiva syster Bella är också på G med aårning och v'äldigt mycket motor av vad jag förstår Lycka till med fortsatt spårträning o lydnad också viktig ju Kram på er bägge och fortsätt rapportera Ann-Britt

2010-08-27 @ 22:42:06
URL: http://inciria.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0